Obrázek č. 1 Tony Stark při tvorbě obleku Iron Mana
Pro fungování firmy se změnilo méně. Facebook, WhatsApp, TikTok i další podskupiny Meta Platforms jsou dále pod jednou záštitou. Tentokrát ale záštitou není název Facebook ale Meta Platforms. Facebook tak zůstal Facebookem. Mark Zuckerberg tímto tahem dokázal, že Facebook má sílu změnit svět. Meta v řečtině znamená “více obsáhlé” nebo “přesahující”. Kromě mnoha dalšího, oznámila změna názvu společnosti vznik virtuálních Metaversů.
V roce 2023 jsme se dočkali neuvěřitelné novinky. Smart brýli značky RayBan ve spolupráci s Meta.
Výsledný produkt si můžete užít zde.
Jedná se o virtuální světy, které nabízejí prostor pro cokoliv. Dá se mluvit jak o virtuálních světech zcela nesouvisejících s naší každodenní realitou, tak ale i o realitách “překrývajících” náš svět, jen jako jakýsi overlay. V angličtině se používá termín Augmented Reality (dále jen AR), čili rozšířená realita. Možná to znáte už z IKEA appky, kde se zákazník může podívat na smartphonu do svého obýváku a různě si tam umisťovat a zkoušet interiérové doplňky. Nebo i hra PokemonGo používá princip AR. Hráč kouká skrz kameru mobilu na externí svět a na reálných místech se zobrazí překryv virtuálního světa s Pokémonem. Pracujeme tak s rozšířenou každodenní realitou.
Je opravdu neuvěřitelné kde dnes technologie stojí.
Budoucí vize Metaversů je neuveřitelně dlouhodobá a počítá se s tím, že bude ještě pár let trvat, než se tyto světy optimalizují a vyvinou na úroveň vizuálně zajímavou. V současnosti totiž detail Metaverse světů kolabuje na množství geometrie, rychlosti dat a kvalitě textur. Jen si to představte. Aby si člověk Metaverse prošel, musí na nějakém zařízení do světa vstoupit. Ideálně s použitím VR brýlí. Například populární VR Brýle Oculus Quest 2 mají na jedno oko rozlišení QHD (1832 × 1920 px), což krát 2 znamená opravdu hodně pixelů, jež musí grafická karta počítače neustále aktualizovat. Při frekvenci 90 hz to znamená, že každou vteřinu musí jen zobrazení spočítat 1832 x 1920 x 2 x 90 pixelů (celkem tedy 633 139 200 jednotlivých bodů, čili obrazových bodů, což je samo o sobě hodně dat). Nehledě na to, že počítač musí procesovat chování světla ve 3D prostoru, odrazivost textur a materiálů, pohyb těles, průniky těles, a celé to samozřejmě dělat na datech stahovaných real-time z internetu.
Obrázek č. 2 VR brýle
Právě to je v současnosti hlavní limit, který ve velkých virtuálních realitách neumožňuje přílišné řešení detailů. Rychlost přenosu dat a jejich následné zpracování. Limituje nás to tak ve dvou věcech. Zaprvé – zařízení, jež data procesuje, musí být fyzicky velké. Zadruhé – zobrazované scény jsou často velmi optimalizované, low-poly a podobné spíše počítačové hře před deseti lety.
Bude tak pravděpodobně trvat, než se nám podaří vyvinout elegantní brýle, které budou objemově stejné jako brýle dioptrické a zároveň umožní AR překryv reality kolem nás.
https://www.cnet.com/tech/computing/vr-and-ar-looked-to-the-metaverse-at-ces-2022/
Obrázek č. 3: Metaverse meeting
Takových kvalit dnes dosahujeme primárně při statických vizualizacích. Také se tomu blížíme v propracovaných offline hrách. Cokoliv online však lehce pokulhává na kvalitě, aby se data co nejvíce optimalizovala.
V budoucnu ale zřejmě začne být běžné, že se lidé budou skrze Metaverse světy potkávat na virtuálním meetingu, v digitálním coworking centru na břehu moře nebo spolu dělat nějakou běžnou aktivitu. Bude se tak v našich bytech procházet “holografický” kamarád, který uvidí ve svých brýlích náš byt, kde se u nás nachází, a tak podobně. Prostoru pro fantazii je v tomto odvětví na desítky let práce mnoha profesí, proto se pojem Metaverse stává tak rychle populárním. Velké množství si myslí, že je zde veliký prostor pro investice jak do virtuálních pozemků, tak mnoho pracovních příležitostí a prostoru pro 3D modelování, 3D scanning a architekty.
https://arvrjourney.com/metaverse-the-future-or-just-another-gimmick-a4c77e7d177e
Obrázek č. 4: Holografické šachy s holografickým soupeřem v metaverse
Je zajímavé jakou perspektivu nám budoucnost dává.
Vezmeme-li v potaz optimalizaci procesů, datových toků a hardwaru, dostane nás to skutečně do situací, kdy dnešní každodenní realita bude doplněna o nové části. Stejně jako v minulosti člověk během dne nemohl koukat tisíckrát na mobil, bude se nejspíš v budoucnu daleko častěji běžný pozorovatel setkávat s digitálními výlohami, interaktivním zkoušením oblečení nebo doplňujícími informacemi třeba za volantem automobilu. Výlohy, kde se bude měnit informace o slevách a akcích v obchodu, aplikace, které vám pomohou vybrat si oblečení přes internet… Přední sklo se nabízí na virtuální doplňky, jako ukazatele rychlosti, počasí, navigace nebo interaktivní display přímo na palubní desce. Z architektonického hlediska je zajímavé, jak by to teoreticky ovlivnilo veřejný prostor jako takový. Stane se běžný pohyb po městě snazší a orientace v cizím prostředí jednodušší?
Video č. 1: Návrhy v metaverse
Interaktivní tabule, rozšířené stěny budov o obrazovou informaci, místa vyhrazená na 3D hovor, AR aplikace nabízející rozšířenou informaci o památkách, místech a městě jako takovém.
Anebo tak veřejný prostor bude víc zmatený, blikající a proměnlivý.
Jsou tyto možnosti ideálním řešením sociální izolace například během krizí, jako je Covid?
V krajních případech virtuální světy určitě budou lákavé i pro lidské neřesti, nebude to dlouho trvat a pornografie dostane nový rozměr.
Obrázek č. 5: Avatar, použití AR ve vojenské navigaci
Bude zde množství prostoru pro lidský rozvoj, větší konektivitu a virtuální rozměr jako takový. Místo “na Facebook” bude naše myšlení odplouvat “na pláž” v 3D brýlích. Konference ve virtuálních místnostech dostanou skutečný rozměr. Nebudou tak jen pro úzkou skupinu lidí, instituci nebo korporát, budou dostupné široké veřejnosti, globálně. Zmizí tak spoustu hranic, mnohé nové se však objeví.
Nabízí se zde spoustu místa pro polemizování a mnoho úvah. Oproti budoucnosti na Marsu nebo jiných vizionářských plánech lidstva se v tomto případě dostáváme daleko blíž dnešku. Už se to opravdu děje a nebude trvat dlouho, než se virtuální reality stanou každodenní skutečností.
Pokud se chcete podívat, jak současný trend virtuálních realit používá naše studio, můžete tak učinit ZDE.